Kezdőlap » Élelmi-szerek » “Kis fehér méreg”. A finomított cukorról őszintén
finomtottcukorrl1

“Kis fehér méreg”. A finomított cukorról őszintén

A gyümölcsökben és a zöldségfélékben található finomítatlan cukor ideális táplálékforrás. Gazdag ásványi anyagokban és természetes rosttartalmának köszönhetően megakadályozza a vércukorszint szélsőséges ingadozását. A finomított cukor viszont amellett, hogy édesíti ételünket, megkeseríti az életünket.

Amit a finomított cukorról feltétlenül tudnunk kell

Amikor megfosztunk egy természetes táplálékot eredeti tartalmától, akkor abból mindig rossz sül ki. Ha kivonjuk belőlük a cukrot, és azt különböző ipari eljárásokkal fehérítjük, kristályosítjuk, akkor egy olyan terméket kaptunk, mely finom ugyan, de tönkreteszi az egészségünket.A cukor előnytelen hatásai sokrétűek. Zsiradékokkal együtt fogyasztva a II. típusú cukorbetegség alapjait veti meg, idővel pedig a hasnyálmirigy inzulintermelő sejtjeinek kimerülését okozhatja.

A finomított, koncentrált cukrok gyorsan bekerülnek a véráramba, s ha a vércukorszint felszökik, gyors energialöketet eredményez, mert az üres kalóriákat tartalmazó cukor nagyon gyorsan fűtőenergiává alakul. A szervezet válaszként jócskán fokozza a hasnyálmirigyben az inzulin termelődését. A hirtelen égés folyamán ásványi anyagokat és vitaminokat veszítünk. Az inzulintöbblet viszont a rosthiány miatt túl gyorsan és túl alacsonyra szállítja le a vércukorszintet. Az alacsony vércukorszint tünetei jelentkeznek: gyengeség, éhség, kimerültség, levertség. A szervezet adrenalin termeléssel válaszol a vércukorszint gyors esésére, amely újból a vércukorszint gyors emelkedését váltja ki. Beindul egy ördögi körforgás. Az ismétlődő terhelés következtében az adrenalint termelő mellékvesék idővel kimerülnek, és nem tudják a megfelelő működést biztosítani.
Gyakori reakció, hogy a finomított cukrokat tartalmazó táplálék elfogyasztása miatt hirtelen leeső vércukorszint újból egy másik cukros csemege elfogyasztására csábít. A délutáni szunyókálásból ébredve például egyből valami édesség után nyúlnánk. A nassolás és még több cukor bevitele tovább súlyosbítja a problémát. A rostanyag nélküli egyszerű cukor fogyasztásának a cukorbetegség mellett további következményei is vannak. Növeli a trigliceridszintet és a magas cukortartalmú étrend koleszterinszint-emelkedést idéz elő. A vérben lévő magasabb cukortartalom az LDL koleszterinnel oxidált koleszterinné válhat, amely igen gyorsan károsítja az érfalat. Érelmeszesedést okoz, nagy szerepet játszik a koszorúér-betegségek, a szívtrombózis és az érkárosodások kiváltásában.

Gátolja az immunrendszer működését

A finomított cukor a szervezet védőfunkcióját ellátó fehérvérsejtek mozgását is lassítja, így az immunrendszert is gyöngíti. Egy kísérletsorozatban azt vizsgálták, hogy a cukorfogyasztás milyen mértékben gyengíti a fehérvérsejtek baktériumölő képességét. Ha semmi cukrot nem fogyasztunk, egy fehérvérsejt 14 baktériumot tud elpusztítani. Hat teáskanál cukor esetén már csak 10 baktériumot. 24 teáskanál fogyasztásakor a fehérvérsejtek annyira legyengülnek, hogy egyenként átlagosan csak egy baktériumot tudnak elpusztítani, ami a baktériumölő képesség 92 százalékos csökkenését jelenti. (Egy közepes nagyságú túrós szelet (pite vagy rétes) vagy 1 liter üdítő tartalmaz ilyen mennyiségű cukrot.) A cukor fehérvérsejtet pusztító hatása tartós. A károsodás egészséges egyéneknél 5 órán át tart. Ez alatt az idő alatt tehát a fehérvérsejtek nem nyújtanak maximális teljesítményt.

Amikor valaki a nap folyamán többször fogyaszt cukrot, egész biztos, hogy a nap legnagyobb részében alig tudnak dolgozni az immunrendszer katonái. Nagyon jó védekezés a fertőző járványok idején, ha nem fogyasztunk sem állati eredetű, sem fehér cukrot tartalmazó táplálékot. Egy 36 órás böjt lényegesen növeli a fehérvérsejtek baktériumölő képességét. Ezért van az, hogy amikor betegek vagyunk, nem kívánjuk az ételt.

A „kis fehér méreg”

cukorA rendszeres cukorbevitel hatásának következményeként jellemző a magasabb inzulinszint is, amely a rosszindulatú daganatos betegségek egyik rizikófaktora. A cukor jelenlétében több enzim működése is rendellenessé válik, így az emésztési mechanizmus is változik, ezért megnőhet egyes élelmiszer-allergiák valószínűsége. Nem elhanyagolható természetesen a cukor „üres” kalóriatartalma sem, mely feleslegesen égeti a szervezetet és elhízáshoz vezet. Ha nem tud elégni a szénhidrát, főként zsírszövetté alakul. A cukor a fogszuvasodás, az emésztési zavarok, a gyomor- és nyombélfekély egyik fő kiváltója, mert irritálja a nyelőcső, a gyomor és a bélcsatorna nyálkahártyáját és kb. 20 százalékkal növeli a gyomorsav mennyiségét. Összefüggésbe hozható az epekővel és az epehólyag-gyulladással, továbbá hátrányos a máj és a vese működésére, megzavarja a hormonháztartást. Az erjedési folyamat (főleg az egyidejűleg tejet és cukrot, valamint a tejet, tojást és cukrot tartalmazó ételeknél) gyakran szellemi tompaságot, ingerlékenységet, kedvetlenséget, rossz közérzetet, hangulati hullámzást okoz.
A székrekedés, a szembetegségek, a bőrbántalmak, a köszvény súlyosbodása, a nemi érés felgyorsulása (a hormonokat befolyásoló hatása miatt), sőt, a depresszió is szoros kapcsolatban van a cukorfogyasztással. Elsavasítja a szervezetet, felgyorsítja a csontritkulást, kedvez a káros baktériumok és a gombák szaporodásának a bélflórában. A rendszeres cukorfogyasztás felnőttkorban hozzájárulhat a homloklebeny működésének gyengüléséhez, ami a magasabb rendű gondolkozás és az erkölcsi döntések központja.

Hosszú távú hatása gyermekeinkre

A nassoláson, cukros ételeken felnövekvő fiatalok egyrészről túlsúlyosak, másrészről vitamin- és ásványianyag-hiányban szenvednek. Gyermekeknél az idegrendszeri labilitást, pszichés zavarokat nagyban befolyásolja a cukorbevitel mértéke. A B-vitamin hiányát okozza, így, főleg gyermekek esetében, csökkenti a felfogó- vagy intellektuális képességet. Ehhez a vércukorszint ingadozása is hozzájárul. Túlzott bevitele álmosságot, dekoncentráltságot, szellemi kimerülést okozhat. A szülők és a nagyszülők felelőssége, hogy a gyermekeket ne szoktassák rá az édességekre, cukros ételekre, még akkor sem, ha az pillanatnyilag örömet okoz a gyermeknek. Hosszabb távon súlyos betegségek alapjait rakja le, megrövidíti az életet.

A finomított cukor fogékonnyá teszi az embert a káros szenvedélyekre is. Egy állatkísérlet folyamán a húsos, cukros étrenden tartott patkányok 52 százaléka az alkoholos vizet választotta, míg lakto-ovo vegetáriánus étrenden tartottaknak csak 2,7 százaléka.

A szénhidrátokra szükségünk van, finomított cukorra nincs!

Sokan úgy gondolják, hogy az összetett szénhidrátot, keményítőt tartalmazó ételek jobban hizlalnak, mint a húsételek. A zsír a leghizlalóbb élelem. Egy gramm zsiradék 9 kalóriát hordoz, míg egy gramm szénhidrát csak 4-et. A sok zsiradék egyenesen a szervezet raktáraiba kerül. A szénhidrátok finomítása és feldolgozása okozza a testsúlyproblémákat. A táplálék terjedelme, tömege csökken, miközben a kalória koncentrációja megnő.
De amikor rosttartalmával együtt fogyasszuk a szénhidrátokat, az étvágy kevesebb kalóriával is kielégül. A szénhidrátoknak kellene képezniük az étrend legnagyobb részét, mintegy 55-70 százalék, mivel ezek szervezetünk leghatékonyabb és legkönnyebben elérhető energiaforrásai.

Forrás: nyitottszemmel.hu

 

Check Also

gyümölcslé

Gyümölcslevek. Hogyan készülnek, mennyire egészségesek?

Csábítóak a gyümölcslevek dobozán látható friss, vitamindús gyümölcsök, de vajon gyümölcsön kívül mit tartalmaznak? Ne ...

2 hozzászólás

  1. Milyen alternatív édesítők vannak, amelyek a hírek szerint sem rákkeltőek? Mit együnk? Mennyi cukrot vigyünk be a szervezetünkbe? (lehetetlen elkerülni)

    • A méz, a nyírfacukor vagy a stívia jó választás lehet, viszont csak mérsékelt mennyiségben. Nagyon fontos, hogy az öt íz egyensúlyban legyen tányérunkon.

Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.


*