Kezdőlap » Életmód » Tai-chi az egyensúly helyreállításáért
tai chi

Tai-chi az egyensúly helyreállításáért

A Tai chi noha valójában egy belső stílusú harcművészeti irányzat, mégis leginkább egészség megőrző, egészség javító hatása miatt gyakorolják világszerte. Legkiemelkedőbb egészségügyi jelentősége, hogy a belső energiánkat egyensúlyban tartva képes hatékonyan megelőzni szinte bármilyen betegséget.

Ha az egyensúly felborul

Az emberi testben az energia mindig újratermelődik, megújul, és szabadon áramol a test minden részében. A tai-chi orvoslás elmélete szerint, mely a teljesség elvét követi, a betegség a testen belüli energia zavarainak és rendellenességeinek fizikai megnyilvánulása. Adott betegség jelzi, hogy az energiaáramlás kiigazításra szorul.  Ha egy gondolkodásmód vagy érzelem a szokásunkká válik, ez kimerültséget, egyensúlyhiányt okoz a meridián hálózatban és egészség romláshoz vezet. Ilyenkor az egyes szervekbe vér- és qi-tolulás lép fel, más szervek viszont nem jutnak elegendő vérhez és qihez.

Hogyan segít a tai-chi az egyensúly helyreállításában?

A Tai chi mozgásrendszer a feszült és egyensúlyhiányos testben megrekedt életerőt szabadítja fel, biztosítja az életet jelentő csi energia szabad áramlását a test egészében. Ez segít fenntartani a jin és jang erők egyensúlyát a szervezeten belül, ezáltal segít helyreállítani és fenntartani a természetes egészségi állapotot. A mozdulatok visszavezetik a qit a meridiánokon keresztül, továbbá segítenek testünknek felszívni és hasznosítani az elfogyasztott táplálékból származó energiát.

A különböző taoista és buddhista iskolák ugyanazokat a testrészeket mozgatják meg ugyanabban a sorrendben. Mindennek alapja a test felosztása öt alcsoportra. Eszerint a következő testtájak léteznek:

  • belső,
  • külső,
  • elülső,
  • hátsó,
  • középső.

Először magunk elé képzeljük a belső szerveket és ezáltal keresztüláramoltatjuk rajtuk a csí energiát. A külső testzónák (bőr, haj, stb.) hasonlóképpen frissíthetők fel. A csi elölről hátrafelé áramlik és forrása, középpontja a test közepe. A csi körbekering a szervezetben, belülről kifelé, és elölről hátra halad, majd visszatér a középpontba, s útközben a test minden pontját érinti.

A megmozgatható testrészek szintén öt alcsoportra különíthetők el. Ezeket a következő sorrendben kell gyakorlatoztatnunk:

  • fej
  • törzs
  • kar, kéz és ujjak
  • lábszár, lábfej és lábujjak
  • visszatérés a középpontba

A csi áramlásának útját követve az életerőt körbemozgatjuk a szervezetben. A csi mozgatásának is ötféle módja van:

  • fel-le
  • előre-hátra
  • oldalra
  • a középpont felé
  • a külső pont felé

A Tai chi élettani hatásai

A Tai chi mozgásrendszer gyakorlásával testünk izzadás nélkül kerül tökéletes állapotba. A szív nyugodt marad, a légzés pedig mély és teljes a mozgások során, mely által több oxigén jut a vérkeringésbe. A Tai chi által hasznosul a tüdő teljes befogadóképessége, jótékony hatással van a központi idegrendszerre, az emésztőrendszerre, a légző rendszerre és a kiválasztó rendszerre. A testünk legfontosabb része a központi idegrendszer, mely a gerinc aljától az agyig terjed. Ennek feladata, a külvilágból és testünk belsejéből érkező információk és reakciók továbbítása az agyba. A központi idegrendszer hatékony működése érdekében fontos, hogy gerincünket mindig egyenesen tartsuk a Tai chi alatt.

  • Javítja a vérkeringést
  • Javítja a tartást és egyensúlyérzéket
  • Fejleszti az erőt és rugalmasságot
  • Stressz oldó, nyugtató hatású
  • Kiegyensúlyozottá tesz
  • Biztosítja a test és a lélek egyensúlyát
  • A rendszeres gyakorlás növeli az energiaszintet, szervezetünk egészére jótékonyan hat, ide értve az ínszalagokat, izületeket, gerincet, kötőszöveteket, belső szerveket.

Kinek ajánlott?

A Tai chi mozgásrendszert életkortól és egészségi állapottól függetlenül bárki gyakorolhatja. Ez az öngyógyító módszer egyaránt alkalmas fizikai és mentális egészségünk helyreállítására. Különösen ajánlott mozgásszegény életet élőknek, mert kíméletesen edzi szervezetünket. Fizikailag nagyon aktív emberek számára viszont nagyon jó szabályozóeszköz, segít lecsillapítani a testet egy normál működési állapotra. Terápiás célra is kitűnően használható, számos betegség közvetett megszűnését eredményezheti, rendszeres gyakorlása révén. A megfelelő orvosi kezelést nem helyettesíti, de többek között segíthet az olyan betegségben szenvedők egészségének és életminőségének javításában, mint a rossz vérkeringés, magas vérnyomás, ízületi gyulladás, hátfájdalmak, légzőszervi problémák, emésztési rendellenességek, Parkinson-kór, Scelrosis Multiplex, fibromyalgia.

Taoista tai-chi

A taoista tai-chi elnevezésű mozgásrendszer Moy Lin-shin taoista szerzetes által összeállított egészségmegőrző gyakorlatsor, mely a Tai Chi Chuan harcművészet ún. „tradicionális hosszú forma” nevű gyakorlatsorán alapul. A gyakorlatsort Moy mester Torontóban kezdte el oktatni 1970-ben. Moy Lin-shin egyik fő tanára Leung Jee-peng (Liang Tzu-peng, 1900-1974) volt, a Liu He Ba Fa és más kínai harcművészetek instruktora, a Sanghaj-ban lévő Ching Wu Harcművészeti Akadémia tanára.

Moy mester egészségjavító és egészségmegőrző szándékkal állította össze a Taoista tajcsi formát, mellőzve a Tai Chi Chuan lényegét adó páros gyakorlatokat és a harcművészeti alkalmazásokat. A Taoista tajcsi gyakorlatsor majdnem teljesen megegyezik a Jang-formával, 108 egymást követő, koncentráció által ellenőrzött, lassan végrehajtott mozdulatból áll, s az alapító szerint csakúgy mint a Jang stílusú tajcsicsuan esetében, a testet és a lelket ellazítja, javítja a koordinációt, valamint javítja az egészséget és a mozgékonyságot. A lágy, fordító és nyújtó mozdulatok oldják a feszültséget és felfrissítik a gyakorló energiarendszerét. Bár nem bizonyított, de az iskola tanítása szerint jótékony hatással bír a szív- és érrendszerre, a csontrendszerre-, valamint az izom- és idegrendszer állapotára és a teljes szervezet működésére. Korhatárra való tekintet nélkül bárki végezheti. A stílus gyakorlatát önkéntes, képzett instruktorok tanítják, szerte a világon.

A taoista tajcsi 108 lépése megegyezik a tajcsicsuan 108 lépésének nevével:

 1. A tajcsi kezdete 28. Tű a tengerfenéken 55. A kezek keresztezése 82. A fehér gólya kiterjeszti a szárnyait
 2. Elkapja a madár farkát balról 29. Legyező a háton át 56. Viszi a tigrist a hegyre 83. Térdsúrolás (bal)
 3. Elkapja a madár farkát 30. Fordulás és ökölcsapás 57. Ostor vízszintesen 84. Tű a tengerfenéken
 4. Ostor oldalra 31. Emelkedik, hárít és üt 58. A vadló sörényének elválasztása (jobb) 85. Legyező a háton át
 5. Emelkedik és kezet emel 32. Emelkedik és elkapja a madár farkát 59. A vadló sörényének elválasztása (bal) 86. Fordulás és ökölcsapás
 6. A fehér gólya kiterjeszti a szárnyait 33. Ostor oldalra 60. A vadló sörényének elválasztása (jobb) 87. Emelkedik, hárít és üt
 7. Térdsúrolás (bal) 34. Száll a kéz, mint a felhő (ötször) 61. A vadló sörényének elválasztása (bal) 88. Emelkedik és elkapja a madár farkát
 8. Pendíti a pei pát 35. Ostor oldalra 62. A vadló sörényének elválasztása (jobb) 89. Ostor oldalra
 9. Térdsúrolás és fordulás (bal) 36. Emelkedik és paskolja a lovat 63. Elkapja a madár farkát balról 90. Száll a kéz, mint a felhő (háromszor)
10. Térdsúrolás és fordulás (jobb) 37. Jobb láb elkülönítése 64. Emelkedik és elkapja a madár farkát 91. Ostor oldalra
11. Térdsúrolás és fordulás (bal) 38. Bal láb elkülönítése 65. Ostor oldalra 92. Emelkedik és paskolja a lovat
12. Pendíti a pei pát 39. Fordulás és rúgás 66. Bájos hölgy a szövőszéknél (bal) 93. Kezek keresztezése
13. Térdsúrolás és fordulás (bal) 40. Térdsúrolás és fordulás (bal) 67. Bájos hölgy a szövőszéknél (jobb) 94. Fordulás és rúgás
14. Ökölcsapás 41. Térdsúrolás és fordulás (jobb) 68. Bájos hölgy a szövőszéknél (bal) 95. Ökölcsapás
15. Emelkedik, hárít és üt 42. Lépés és ütés 69. Bájos hölgy a szövőszéknél (jobb) 96. Emelkedik, hárít és üt
16. Mintha becsukná a kaput 43. Fordulás és ökölcsapás 70. Elkapja a madár farkát balról 97. Emelkedik és elkapja a madár farkát
17. A kezek keresztezése 44. Emelkedik, hárít és üt 71. Emelkedik és elkapja a madár farkát 98. Ostor oldalra
18. Viszi a tigrist a hegyre 45. Rúgás jobb lábbal 72. Ostor oldalra 99. Kígyókúszás
19. Ostor átlósan 46. Üti a tigrist balról 73. Száll a kéz, mint a felhő (hétszer) 100. Emelkedj a hét csillaghoz
20. Ököl a könyök alatt 47. Üti a tigrist jobbról 74. Ostor oldalra 101. Hátralép és megüli a tigrist
21. Hátralép és elhárítja a majmot (jobb) 48. Rúgás jobb lábbal 75. Kígyókúszás 102. Fordulás és lótuszt söpör
22. Hátralép és elhárítja a majmot (bal) 49. Üti a fülét ököllel 76. Arany kakas egy lábra áll (jobb) 103. Meghúzza az íjat a tigrisre
23. Hátralép és elhárítja a majmot (jobb) 50. Rúgás bal lábbal 77. Arany kakas egy lábra áll (bal) 104. Ökölcsapás
24. Repülés átlósan 51. Fordulás és rúgás 78. Hátralép és elhárítja a majmot (bal) 105. Emelkedik, hárít és üt
25. Emelkedik és kezet emel 52. Ökölcsapás 79. Hátralép és elhárítja a majmot (jobb) 106. Mintha becsukná a kaput
26. A fehér gólya kiterjeszti a szárnyait 53. Emelkedik, hárít és üt 80. Repülés átlósan 107. A kezek keresztezése
27. Térdsúrolás (bal) 54. Mintha becsukná a kaput 81. Emelkedik és kezet emel 108. A tajcsi befejezése

 

Felhasznált irodalom:

Martin Palmer: Jin és jang

taoistataichi.hu

Check Also

fésülködés

Gyógyító fésülködés

Az ősi Kínában mindennap fésülködtek az emberek, mert tudták, hogy ezzel az egészségüket védik, számos ...

Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.


*