Kezdőlap » Táplálkozás » Buddhista mester tanácsai tudatos táplálkozáshoz
thichnhathanh

Buddhista mester tanácsai tudatos táplálkozáshoz

A világhírű buddhista mester, Thich Nhat Hanh és dr. Lilian Cheung táplálkozástudományi szakértő közös könyvet írt Zamat: Tudatos táplálkozás, tudatos élet címmel.

A mester tudatos életről szóló tanításainak segítségével megérthetjük, mi áll súlyproblémáink hátterében és hogyan változtathatjuk meg örökre táplálkozási szokásainkat.

Soha nem látott időket élünk most. Világszerte több a túlsúlyos ember, mint az éhező és alultáplált. Problémáink oka abban rejlik, amit fogyasztunk, és ez nemcsak az ételre vonatkozik, hanem mindazokra az elemekre, amelyek hozzájárulnak ahhoz, kik és mik vagyunk. Buddhának a tudatosságra vonatkozó tanításai számtalan tanulsággal szolgálnak, ha meg szeretnénk érteni a korunkra jellemző elhízásjárványt. A tudatos élet adja meg a kulcsot ahhoz, hogy megérthessük, miért küszködünk annyian súlyproblémával, és egyben arra is megtanít, hogyan lehetünk újra a saját testsúlyunk urai.

Tudatos táplálkozás a mindennapi életben

Ha képesek vagyunk lelassulni és valóban élvezni az ételeinket, az életünket és az egészségünket, akkor minőségibb magasabb szintre érkezünk el. Ha ilyen módon eszünk, akkor az nemcsak a testünket, hanem a szellemünket is táplálja. Ahogyan eszünk, az hatással van az egész további napunkra. Ha evés közben felfalnak a gondjaink és a feladataink, akkor rengeteg stresszt eszünk meg, ez pedig egyaránt károsítja a testet és a szellemet.

Van egy versünk, egy gatha, amit evés közben szoktunk mondogatni: 
A tér és idő dimenziójában
Ugyanolyan ritmusosan rágunk, mint ahogyan lélegzünk.
Őrizzük valamennyi elődünk életét,
Megnyitjuk az utódaink felé vezető utat. 
Ha tehát tudatosan eszünk, akkor közvetlen kapcsolatba kerülhetünk
Az őseinkkel ugyanúgy, mint az utódainkkal, és az evés idejét
Arra használjuk, hogy lássuk, hogyan táplálhatjuk a legjobb dolgokat,
Amelyeket az őseink hagytak ránk, és hogyan adhatjuk tovább azt,
Ami a legdrágább, a következő generációknak.

Hogyan néz ki a mester napi menüje?

Ízletes vegetáriánus étrendet követnek, és a gabonáik gyakran biominőségűek. Reggelire zabpelyhet, otthon sült kenyeret, szintén otthon készült diós vagy babos szendvicskrémeket, gyümölcsöt, dióféléket esznek, mellé pedig olykor vietnami tésztalevest vagy ragacsos rizst. Az ebéd rizs, zöldség, tofu vagy bab, leves, párolt zöldség vagy saláta és néha desszert. A vietnami desszert általában édes ízű leves babbal vagy gabonával, a nyugati édességek pedig vegán piték vagy sütik. Vacsorára csak valami könnyűt és egyszerűt esznek, rizs- vagy tésztalevest és zöldséget. 

Az érzelmeink hatása az étkezési szokásainkra

Mint emberi lények sokféle érzelmet átélünk, ezek lehetnek pozitívak vagy negatívak. Pozitív érzelem például a szeretet, az öröm és a remény, a negatívak közé tartozik a félelem, a harag, a szorongás és a bánat. Sok ember szemében az érzelmek szoros kapcsolatban állnak az ennivalóval, bár ennek a viszonynak a természete egyénenként változik. Néhányan hajlamosak többet enni örömükben, mások inkább kevesebbet. Ha nem próbáljuk meg mélyebben megérteni sóvárgásunk természetét, akkor ez az érzés nőni fog és egészségtelen szokásokká fejlődik. Ha meg akarjuk őrizni az egészségünket, akkor a tudatosságot kell arra használnunk, hogy teljesen tudatában legyünk annak, a különféle érzelmek hogyan befolyásolják az étkezési szokásainkat, és hogyan alakíthatunk ki egészséges és pozitív kapcsolatot az étellel.

Tudatosság a hétköznapi életben

A tudatosság széppé és értelmessé teszi az életet. Ha tudatában vagyok annak, hogyan áramlik a levegő ki és be a légzésemmel, és ellazítom az egész testemet, akkor átérzem, milyen jó is élni. Érzem, hogy egészséges vagyok, és hálát adok mindenért, ami jól működik a testemben. Azután a tudatosság jóvoltából felfedezem, milyen szép kék az ég, milyen gyönyörűen mosolyognak a virágok és csicseregnek a madarak. Mélyen átélem a saját szenvedésemet, szeretettel és gyöngédséggel kezelem, ahelyett hogy elnyomnám és elfutnék előle. Mivel igazán jelen vagyok a saját életemben, igazán jelen lehetek azok életében is, akikkel együtt élek, valóban odafigyelhetek rájuk, és olyasmit mondhatok nekik, ami reményt és önbizalmat önt beléjük. Ilyen módon örömet szerezhetek valakinek minden reggel, és enyhíthetem valaki fájdalmát minden délután.

A mester ha naponta csak egyetlen tudatos tevékenységet választhatna, az a tudatos légzés lenne. A légzésünk velünk van mindaddig, amíg csak élünk. Bárhol, bármikor és bármilyen testhelyzetben tudunk tudatosan lélegezni. Még ha betegek vagyunk, akkor is fekhetünk az ágyban és tudatos légzéssel táplálhatjuk a testünket és az elménket, hozzásegíthetjük a testünket a gyógyuláshoz. Valóban nagyon tápláló!

A tudomány és a tudatosság kombinációja

A tudomány és a tudatosság egymást kiegészítve segíti hozzá az embereket ahhoz, hogy helyesen táplálkozzanak és megőrizzék az egészségüket. Először is tudatosan kell viszonyulnunk ahhoz, amit megeszünk. Tanácsos tudományos megalapozottságú egészséges táplálkozási elveket követnünk, és nem azt ennünk, amit a legújabb celebdiéta ajánl. Ha egyszer már tudjuk, mit eszünk, akkor együnk tudatosan, hogy ily módon ne csak megtartsuk az egészséges táplálkozási szokásokat, hanem megértsük az egész világunkat átható összefonódásokat. A tudatos étkezés olyan gyakorlat, amelynek segítségével megérthetjük, kik vagyunk. Ha a mindennapi életünkből hiányzik a tudatosság, akkor előfordulhat, hogy nem leszünk képesek felfedezni az egyébként bennünk rejtőző békét és boldogságot.

Tudatosság előnyei egyéni és világi szinten

Minden mindennel összefügg. Ha megérintünk valamit, mindent megérintünk. Bármit is teszünk, ezzel hatást gyakorolunk másokra. Éppen ezért meg kell tanulnunk tudatosan élni és átérezni a bennünk élő békét. A világbéke a bennünk élő belső békével kezdődik. Ha mindenki tudatosan él, mindenki egészségesebb lesz, elégedettebb az életével, akkor a béke szintje is nő. Ez a kollektív tudatosság pozitív változásokat hozhat a családunk, a közösségek, a nemzetek és a jövő generációi számára.

 

Check Also

ph

Ph érték. Mennyi az optimális?

Ph érték. Gyakran halljuk ezt a kifejezést, de vajon tudjuk-e, hogy pontosan mit is jelent, és ...

Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.


*