Kezdőlap » Táplálkozás » Ph érték. Mennyi az optimális?
ph

Ph érték. Mennyi az optimális?

Ph érték. Gyakran halljuk ezt a kifejezést, de vajon tudjuk-e, hogy pontosan mit is jelent, és hogy miért fontos számunkra ez az érték. A normálistól eltérő ph hosszú távon súlyos következményekkel járhat egészségünkre. De mennyi a normális ph és mi az, ami kibillenti ezt az értéket?

Mi a Ph érték?

Egy mérőszám, amely bármely folyadék, többek között a testnedveink sav és lúg háztartását jelzi. Ezt az értéket egy nullától tizennégyig terjedő számskálán mérik. A 7-es Ph-júak a semleges oldatok. Ettől az értéktől lefelé egyre savasabb egy oldat, felfelé haladva viszont egyre lúgosabb.

Mennyi a normális ph?

Testünk valamennyi részén található testnedveinknek van egy optimális Ph értéke, amelyre szervezetünk állandóan felügyel. Savas ph-jú a gyomornedv, hüvelyi váladék, vizelet, lúgos a hasnyálmirigy, epe és gerincvelői folyadék, a nyál, vér és a sperma ph-ja pedig semleges.

ph 1

  • Gyomornedv:  1,20-3,00
  • Hüvelyi váladék:  3,50-4,50
  • Bőr: 4,00-6,50
  • Vizelet: 4,60-8,00
  • Nyál:  6,35-6,85
  • Vér: 7,35-7,45
  • Sperma: 7,20-7,60
  • Gerincvelői folyadék: 7,40
  • Hasnyálmirigy nedv:  7,10-8,20
  • Epe: 7,60-8,60

Ph a jin-jang elmélet tükrében

A kínai filozófia szerint a savas ételek többsége jin típusú, a lúgos ételek nagy része pedig jang. 1971-ben Herman Aihara integálta a nyugati ph tudományt a jin-jang elméletbe. Azt mondta, hogy minden elem egy bizonyos hullámhosszon rezeg. Savas vagy jin elemek rövid hullámon rezegnek, lúgos vagy jang elemek hosszú hullámhosszú rezgést bocsátanak ki.

Savas / jin elemek: O (oxigén), N (nitrogén), P (foszfor) és K (kálium).
Lúgos / jang elemek: H (hidrogén), Na (nátrium), Cl (kalcium), C (szén) és Li (lítium).

A savas /jin ételeknek energiacsökkentő, míg a lúgos/ jang ételeknek elsősorban energiaerősítő hatása van. Jin energiát ajinjangphdnak a hűsítő, nedves ételek, a jang-energiáról a száraz, melegséget nyújtó ételek gondoskodnak. Ételeink elkészítésének módjával-melegítéssel, szárítással, hűtéssel, nedvesítéssel, illetve fűszerezéssel- mi magunk is befolyásolhatjuk, hogy táplálékunk mennyi jin-vagy jang-energiát adjon át számunkra. De azzal is jinesítünk/savasítunk pl, amikor a gabonát megőröljük, azaz szétválasztjuk a héját (jang) a közepétől (jin). Ugyanezt tesszük, ha a zöldségek héját eltávolítjuk, vagy a gyümölcsből csak a lét, a szőlőből csak a bort fogyasztjuk.

A lúgok szervezetünkben a megújulást, míg a savak a lerakódások képződését segítik. A savas szervezet fáradékonyabb és teljesítőképessége is gyengébb, a savas lerakódások pedig számtalan betegség okozói lehetnek. A savképződésért felelős foszfor, a húsokban, az édességekben, a fehér lisztben és a tartósítószerekkel készült valamennyi ételben és italban megtalálható. És a mai ember táplálékai háromnegyedét sajnos ezek teszik ki. A savakat közömbösíteni képes lúgosító elemek, a kalciummal az élen, a barnalisztben, a zöldségfélékben, a gyümölcsökben fordulnak elő nagy mennyiségben. Hogy testünk elsavasodási folyamatait leállítsuk, 10 étkezésből 8-szor kellene ilyen ételeket fogyasztanunk.

Egyes táplálékok sav-bázis tulajdonsága:

Savas Lúgos Semleges
Gabonából készült kenyér Sajtok Vaj
Egyéb gabonaételek Tejszín Édességek
Majonéz Lekvár Feketekávé
Szilva Tej Kukoricakeményítő
Hús Szelídgesztenye Disznózsír
Dió Mandula Margarin
Földimogyoró Melasz Növényi olaj
Hüvelyesek Legtöbb zöldség Kristálycukor

Szervezetre gyakorolt hatásuk nemcsak kémiai természetüktől, hanem az anyagcsere során bekövetkező lebomlásuk mechanizmusától is függ.

Ételek hatása a csontokra, izületekre, izmokra

Ha a tápanyagokkal szervezetünk nem kap a savak semlegesítéséhez elegendő kalciumot, akkor elvonja azt máshonnan. Ez súlyos mozgásszervi problémákhoz, csontritkuláshoz, izomgörcsökhöz vezethet. Hiszen a csontok, az izületek, az izmok alapvető összetevői ezek az anyagok. Ezért érdemes odafigyelni, mi kerül a hasunkba.

Lúgosító étrend hatásai

A nagy állati fehérje tartalmú diéta hatására csökkenhet a vizelet pH, ami növeli a vesekövesség rizikóját, míg a zöldségekben gazdag lúgosító étrend, csökkenti ezt a rizikót. A megnövelt gyümölcs- és zöldségfogyasztással javulhat a Na/K arány, aminek előnyös következménye lehet a csontok egészségére, az izomvesztésre, valamint enyhíthet egyéb krónikus betegségeket, mint a magas vérnyomás és az agyvérzés. A lúgosítás eredményeként megemelkedő növekedési hormonszint javíthatja a keringést, a memóriát és a kognitív funkciókat. A lúgosító étrend következményeként a megnövekedett intracelluláris magnéziumszint elősegíti a D-vitamin aktiválását.

Hogyan mérjük szervezetünk savasságát?

Otthon is megmérhetjük savasságunkat. Vizeletünkbe egy héten át rendszeresen mártsunk lakmuszpapírt. Ha átlagosan 6,5 és 5,5 között mozog vizeletünk Ph értéke, akkor még nem vészes a helyzet, de ennél alacsonyabb, akkor jobb, ha elkerüljük a Ph fő ellenségeit, a foszfor és tartósítószer hozzáadásával készült ételeket.

Felhasznált irodalom:

Freepess, Tao-garden.com, Táplálkozási Akadémia Hírlevél 2013.01.hó

 

Check Also

plejádok

A plejádok táplálkozási tanácsai a 9. dimenzióból

Rengeteg irányból bombáznak bennünket arra vonatkozóan, hogy mit kellene fogyasztanunk, milyen diétát kellene követnünk, milyen ...

3 hozzászólás

  1. A vér pH értéke nem igazán változik a 7.35-7.45 (enyhén bázikus amit igyekszik mindig megőrizni) -ról ezért megkérdőjelezendő, hogy a rák kialakulásában fontos szerepet játszana a savas kémhatású ételek-italok fogyasztása. Egyébként lehetetlen mindig semleges kémhatású ételek-italok bevitele, de azért fontos úgy táplálkoznunk, hogy a ying-yang egyensúlyban maradjon.

  2. Bató Árpád

    A kiidulás jó (minden szervünk ph-ja más). A végkövetkeztetés is (amennyiben együnk rengeteg, lehetőleg nyers zöldséget). Csak a kettő közötti LÚGOSÍTÁS NE LENNE! Még mindig hisznek benne :-(

    Próbálja ki a következő – igen olcsó és hatékony módszert: lélegezzen igen gyorsan és mélyen kb. 30-60 mp-ig. Vigyázzon, el ne ájuljon! Tudja miért kerül ájulás előtti állapotba? Mert a vére ellúgosodik.
    Szóval ha úgy érzi valaki, el van savasodva, csak tessék piszkosul lélegezni, akár naponta többször is :-)

    Amúgy: legalább egyszer illene megkérdezni egy orvost (belgyógyászt, de mindegy is), mi a véleménye.
    Ezt a marhaságot NEM ORVOSOK találták ki!

  3. Bató Árpád

    És most csak úgy logikusan: miért pont a savasodással riogatnak minket?
    Aki pl. vegán – sőt nyers vegán – az nem fog ellúgosodni?

    Ugyanezzel a logikával azt is kiabálhatnánk: SAVASÍTSATOK! Nehogy ellúgosodjon a vér, a többi. Az ellúgosodás éppoly káros – a fenti logika szerint – hiszen minden szervnek meg van a maga Ph-ja, nem?

Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.


*